Dane firmowe: co o przedsiębiorstwie mówią analizy statystyczne?
Spis treści
Chyba każdy wypełniał kiedyś ankietę wysłaną przez sklep internetowy lub biuro obsługi klienta jakiegoś telekomu, która miała zbadać poziom zadowolenia z dokonanego zakupu, świadczonej usługi lub przeprowadzonej rozmowy. Dla przeciętnego Kowalskiego to tylko jedna z wielu ankiet w jego życiu. Dla działu analitycznego w firmie to kopalnia wiedzy pozwalająca na lepsze sprofilowanie działania przedsiębiorstwa.
Ankieta prawdę powie
Ankiety, czyli tak zwane badania satysfakcji, to najczęstszy wykorzystywany model zbierania danych przez analizy statystyczne. A do tego najłatwiejszy do przeprowadzenia i o największym zasięgu, dzięki czemu pozyskiwane w tej sposób informacje są bardzo obszerne i pozwalają na dokładną i dogłębną analizę problemu. Służą jednak nie tylko celom zewnętrznym i marketingowym, ale często pełnią rolę swoistego audytu wewnętrznego, który pokazuje, na jakie elementy przedsiębiorca powinien zwrócić uwagę lub co koniecznie musi zmienić, aby osiągać większe zyski.
Kopalnia wiedzy
Poprawnie wykonane oraz przeprowadzone analizy statystyczne w firmie to prawdziwa kopalnia wiedzy o samym przedsiębiorstwie. Dzięki niej można zbadać nie tylko zachowania klientów w sferze konsumenckiej, ale równiej lojalność pracowników, ich wydajność, osiągnięte efekty i cele pracy. Analizy pomagają osiągnąć przedsiębiorstwu pełną optymalność działania, ograniczenie kosztów funkcjonowania i zwiększenie zysków. Wskazują też na najbardziej nieefektywne działy, co pomaga na przykład w procesach restrukturyzacyjnych.